Tuesday, August 12, 2008

Trung Quốc Làm "Hàng Giả" Ngay Tại OlymPic 2008

Nguyễn T Diệu Vân




Nghề làm hàng nhái , hàng giả phải nói không nước nào bằng Trung Quốc . Thế vận hội tại Bắc Kinh trong đêm mở màn, Trung Quốc đã cho làm giả phần bắn pháo bông trên nền của hội trường Tổ Chim một đoạn phim bắn pháo bông được chiếu lại trong lúc pháo bông thật bắn phía bên ngoài hội trường.

Chuyện làm giả bắn pháo bông làm cho nhiều nhà bình luận cho rằng đó là hành động "thiếu đạo đức" hay hành động chơi "gian lận", hai chữ nầy tạm thời dịch ra từ lời nói của một nhà bình luận gia cho là Trung Quốc có hành động "unethical" khi làm chuyện nầy . Câu chuyện không chấm dứt ở nơi đây , vào ngày hôm qua, phóng viên hãng AP cùng nhiều báo khác đã bất ngờ khi biết tin một ca sĩ nhi đồng hát cho đêm mở màn Olympic Bắc Kinh cũng được làm bằng "hàng giả" !!! .


Cô bé Lin Miaoke với khuôn mặt đẹp, hàm rằng đều đặn, mặc áo đầm đỏ lên đứng hát trên sân khấu cho đêm mở màn Olympic 2008 làm cho nhiều người tán thưởng . Thật ra Lin Miaoke chỉ "nhại tiếng" còn tiếng hát thật do cô bé cô bé Yang Peiyi hát phía sau hậu trường . Yang Peiyi bị loại ra khỏi sân khấu khi một đảng viên thuộc Bộ Văn Hóa Thông Tin Trung Quốc đến thăm ngày tổng dượt cuối cùng . Vị cán bộ đảng nầy sau khi đứng ngắm Yang Peiyi , đã ra lệnh cho Yang Peiyi không được ra sân khấu vì cô bé nầy có hàm răng không đẹp cộng với gương mặt không mấy sắc sảo cho lắm .

Sau khi nghe Lin Miaoke hát "nhại tiếng", vì sân khấu quá xa nên nhiều người đã không ngờ tiếng hát thật hay và trong vuốt kia được cất lên từ giọng hát của một cô bé "xấu xí" Yang Peiyi phía sau hậu trường. Ngay sau khi thành công ngoài sân khấu , Lin Miaoke được nhiều báo chí Trung Quốc đưa hình lên trang đầu, nhiều cuộc phỏng vấn xảy ra, nhiều show truyền hình ở Hồng Kông, Bắc Kinh , Thượng Hải muốn mời Lin Miaoke đến hát nhưng mẹ của Lin Miaoke đều từ chối với cớ là sợ việc học của con mình bị dở dang .

Ngày hôm nay , những báo chí của thế giới đã đưa vụ việc nầy lên trang đầu nên chắc chắn là không ai muốn mời Lin Miaoke hát nữa vì cô bé nầy có biết hát đâu mà mời .

Đều nầy cho thấy là Trung Quốc đã đánh lừa cả thế giới . Nhiều Bloggers đã cho rằng chế độ CSTQ thiếu đạo đức trên mọi phương diện xã hội, họ chỉ thích phô trương , họ đang che giấu những sự thật phía đằng sau và bằng chứng là ngay ngày Olympic 2008, họ đã tuyển chọn những người "đẹp" để ra trình diện, còn những nhân tài nhưng "không đẹp" thì cũng bị loại ra khỏi vòng thi đấu .

Một người dân ở Bắc Kinh cho biết là công an đã bắt các con ông phải đến "làm khán giả" ở nhiều trận tranh tài vì số lượng người đến xem không đầy hàng ghế . Con của ông được công an đưa đi huấn luyện cách vổ tay, cách reo hò khi cổ võ cho vận động viên . Những "khán giả" bị bắt buộc nầy sẽ không được lãnh lương mà chỉ được phân phát một hộp cơm cho mỗi bửa ăn .

Những chuỵện xảy ra tại Olympic ngày hôm nay cho chúng ta thấy là đảng CSTQ họ có thể bịa đặt những gì họ muốn . Người VN chúng ta hãy đọc lại những "lịch sử" mà Trung Quốc đưa ra khi họ "chứng minh" Hoàng Sa & Trường Sa là của Trung Quốc . Thật ra những lịch sử đó cũng chỉ là "hàng giả" như những gì họ đã ngụy tạo ra ngày hôm nay ngay tại Olympic để đánh lừa cả thế giới .

Nguyễn T Diệu Vân
http://www.vietnamexodus.org/vne0508/modules.php?name=News&file=article&sid=558
hr>

Nạn nhân 'tiểu xảo' hát nhép Olympics




Michael Bristow
BBC News, Bắc Kinh

http://www.bbc.co.uk/vietnamese/sport/story/2008/08/080812_crookedteethbanned.shtml

Các quan chức Bắc Kinh cho rằng Dương Bái Nghi có gương mặt không hoàn hảo

Cô bé xinh đẹp hát tại lễ khai mạc Thế Vận hội Bắc Kinh - và sau đó trở nên nổi tiếng trên toàn Trung Quốc - thực ra chỉ hát nhép môi và diễn thay ca sĩ thực.

Mặc bộ đồ đỏ với tóc thắt bím, Lâm Diệu Khả đã lôi cuốn người xem trên toàn thế giới khi trình diễn ca khúc “Ngợi ca Tổ quốc”.

Tuy nhiên, cô bé thực sự hát bài này là Dương Bái Nghi, người không được phép xuất hiện vì em không “hoàn hảo” như cô bé Lâm 9 tuổi.

Đạo diễn âm nhạc của chương trình nói họ quyết định dùng em Lâm vì ''lợi ích tốt nhất của đất nước''.

Tiết lộ này được đưa ra sau khi có tin nói rằng màn trình diễn pháo hoa tại đêm khai mạc cũng không phải thật hoàn toàn mà được ghép nối thêm trước khi chiếu trên TV cho cả thế giới xem.

‘Thiên thần mỉm cười’

Nói chuyện trên radio Bắc Kinh, đạo diễn âm nhạc Trần Kỳ Cương nói những người tổ chức cần một em gái vừa xinh đẹp lại vừa có giọng tốt.


Lâm Diệu Khả trở thành một 'ngôi sao' sau màn trình diễn

Ông Trần nói họ gặp phải tình huống khó xử vì mặc dù em Lâm Diệu Khả xinh hơn nhưng cô bé Dương Bái Nghi, bảy tuổi, lại hát hay hơn.

Ông nói với đài phát thanh Bắc Kinh: “Sau một vài lần thử, chúng tôi quyết định để Lâm Diệu Khả lên biểu diễn trực tiếp, trong khi dùng phần trình bày lời hát của Dương Bái Nghi”.

“Lý do của quyết định này là chúng ta phải đặt lợi ích của đất nước lên trước”.

“Em bé xuất hiện trên truyền hình phải hoàn hảo xét về độ biểu cảm trên khuôn mặt để truyền đạt tình cảm tới mọi người”.

Lâm Diệu Khả, người được mệnh danh là “thiên thần mỉm cười”, đã trở thành một ngôi sao sau màn trình diễn này.

Em nói với tờ China Daily của nhà nước rằng em cảm thấy mình “rất đẹp” trong bộ đồ đỏ khi biểu diễn. Cha của em nói với tờ báo rằng em giờ đây có fan hâm mộ trên toàn quốc.

Theo tường thuật của tờ báo, Dương Bái Nghi nói em không cảm thấy tiếc trước quyết định này. Em nói: “Em thấy vui là giọng hát của mình đã được sử dụng trong buổi lễ khai mạc”.

Pháo hoa cũng ‘giả’

Một số màn trình diễn pháo hoa được thu hình từ trước

Đây là câu chuyện “giả” thứ hai trong buổi lễ khai mạc Thế Vận hội.

Tại lễ khai mạc, người xem trên toàn thế giới chứng kiến một màn trình diễn 29 lượt bắn đuổi pháo hoa trên toàn Bắc Kinh, từ phía nam tới phía bắc.

Tuy nhiên, một quan chức cao cấp từ ban tổ chức Bắc Kinh khẳng định hôm thứ Ba, 12/8, rằng những màn trình diễn này đã được thực hiện từ trước lễ khai mạc.

Ông Vương Vĩ nói giới chức Bắc Kinh làm điều đó để “tạo thuận lợi và ấn tượng ngoạn mục” cho các đài truyền hình.

Ông tuyên bố tại một buổi họp báo là: “Do tầm nhìn hạn chế nên chúng tôi đã sử dụng một số đoạn băng được ghi hình từ trước”.

(Đ T)




http://www.cnn.com/2008/TECH/08/12/fake.fireworks.ap/index.html

Beijing enhanced Olympics show with faked 'fireworks'

BEIJING, China (AP) -- Not all was what it seemed during the spectacular opening ceremony of the Beijing Olympics.


Beijing Olympic organizers say their opening-ceremony fireworks were enhanced by prerecorded footage.

Beijing organizers confirmed Tuesday that some of the fireworks display featured prerecorded footage.

Fireworks that burst into the shape of 29 gigantic footprints were shown trudging above the Beijing skyline to the National Stadium near the start of the ceremony.

Though the footprint-shaped fireworks were real, some of the footage shown to television viewers around the world and on giant screens inside the "Bird's Nest" stadium featured a computer-generated three-dimensional image.

"It was confirmed that previously recorded footage was provided to the broadcasters for convenience and theatrical effects -- as in many other big events," Beijing organizing committee spokesman Wang Wei said. "On the day of the ceremony there were actual footprints of fireworks from the south to the north of the city.

"However, because of the poor visibility of the night, some previously recorded footage may have been used."
The computerized images were produced by Crystal Digital Technology Co. of Beijing.
"We did our best to create a rendering that would look like the shot was taken live," company spokesman Lei Ming told the Beijing Times. "Most people could not tell the difference."
NBC said broadcasters Bob Costas and Matt Lauer told viewers the display was cinematic.
"This is actually almost animation," Lauer said on the air.
The ceremony won rave reviews around the world and was watched by more than 1 billion people.
In the United States on NBC, the ceremony averaged 34.2 million U.S. viewers, making it the biggest American television event since the Super Bowl.



Olympic opening uses girl's voice, not face


http://www.cnn.com/2008/WORLD/asiapcf/08/12/olympic.ceremony.lip.synche.ap/index.html

BEIJING, China (AP) -- A 7-year-old Chinese girl was not good-looking enough for the Olympics opening ceremony, so another little girl with a pixie smile lip-synched "Ode to the Motherland," a ceremony official said.


9-year-old Lin Miaoke had the 'cute' face that Olympic organizers wanted for the opening ceremony.

A member of China's ruling Politburo asked for the last-minute change to match one girl's face with another's voice, the ceremony's chief music director, Chen Qigang, said in an interview with Beijing Radio.

"The audience will understand that it's in the national interest," Chen said in a video of the interview posted online Sunday night.

The news follows reports that some footage of the fireworks exploding across China's capital during the ceremony was digitally inserted into television coverage, apparently over concerns that not all of the 29 blasts could be captured on camera.

China has been eager to present a flawless Olympics image to the world, shooing migrant workers and so-called petitioners who come to the central government with grievances from the city and shutting down any sign of protest.

The country's quest for perfection apparently includes its children.

Lin Miaoke's performance Friday night, like the ceremony itself, was an immediate hit. "Nine-year-old Lin Miaoke becomes instant star with patriotic song," the China Daily newspaper headline said Tuesday.

But the real voice behind the tiny, pigtailed girl in the red dress who wowed 91,000 spectators at the National Stadium on opening night really belonged to 7-year-old Yang Peiyi. Her looks apparently failed the cuteness test with officials organizing the ceremony, but Chen said her voice was judged the most beautiful.

"The national interest requires that the girl should have good looks and a good grasp of the song and look good on screen," Chen said. "Lin Miaoke was the best in this. And Yang Peiyi's voice was the most outstanding."

During a live rehearsal soon before the ceremony, the Politburo member said Miaoke's voice "must change," Chen said in the radio interview. He didn't name the official.

So Peiyi's voice was matched with Miaoke's face.

"We had to make that choice. It was fair both for Lin Miaoke and Yang Peiyi," Chen told Beijing Radio. "We combined the perfect voice and the perfect performance."

Chen couldn't be reached for comment Tuesday.
A photo of Peiyi posted Tuesday on popular Web site Sina.com shows a smiling girl with bangs and crooked teeth. A China News Service story posted with the photo says a China Central Television reporter asked Peiyi whether she felt regret over the opening ceremony.
Peiyi responded that just having her voice used for the opening ceremony was an honor.
Whether the move was unethical, or unfair to both girls, has become a hot topic among Chinese and is racing across the country's blogosphere.
"The organizers really messed up on this one," said Luo Shaoyang, 34, a retail worker in Beijing.
"This is like a voice-over for a cartoon character," Luo said. "Why couldn't they pick a kid who is both cute and a good singer? This damages the reputation of both kids for their future, especially the one lip-synching. Now everyone knows she's a fraud. Who cares if she's cute?"
Zhang Xinyi, 22, who works in marketing in Beijing, disagreed.

"I can understand why they picked the prettier girl. They need to maintain a certain aesthetic beauty during the opening ceremonies. This situation is not so bad, especially since it gives two people an opportunity to shine rather than just one."

Peiyi is a first-grader at the Primary School affiliated to Peking University. Her tutor, Wang Liping, wrote in her blog that Peiyi is both cute and well-behaved, with a love for Peking opera.
"She doesn't like to show off. She's easygoing," Wang wrote. She and other school officials couldn't be reached Tuesday.

Miaoke, however, was a minor celebrity even before the opening ceremony. The third-grader appeared in a television ad last year with China's biggest gold medal hope, hurdling champion Liu Xiang, and she was in an Olympics ad just before Chinese New Year, China Daily reported.
Miaoke has her own blog, and one of the latest photos posted since the ceremony shows her looking up nervously at the ceremony's director, film director Zhang Yimou. "Giving the child encouragement," the caption says.

Her father, Lin Hui, told China Daily he learned Miaoke would be "singing" only 15 minutes before the opening ceremony began. The newspaper wrote Lin "still cannot believe his daughter has become an international singing sensation."

It was the second straight Olympics where the opening ceremony involved lip-synching.
Luciano Pavarotti's performance at the 2006 Winter Games in Turin was prerecorded. The maestro who conducted the aria, Leone Magiera, said earlier this year that the bitter cold made a live performance impossible for Pavarotti, who was in severe pain months before his cancer diagnosis. Pavarotti died in September 2007 at age 71

No comments: